Mračna nad celým trhem

od Robert Stejkora

Jako každý rok, v květnu, zveřejňujeme článek s tématikou počtů ve finančním poradenství v naší republice a ohlížíme se za uplynulým rokem. Ani letos tomu nebude jinak a přinášíme již 5. ročník tohoto srovnání. Tento ročník je o to zajímavější, že přichází po veliké změně v registru, kdy s účinností od 1. února 2019 skončili všichni Podřízení pojišťovací zprostředkovatelé a byli nahrazení tzv. Vázanými zástupci (pro distribuci pojištění). Tato událost způsobila v registru doslova bouři, jelikož se prakticky přes noc změnil celkový počet zprostředkovatelů z více jak 120 000 na nějakých 33 000… Držíme se zavedeného označení s „mračny“ (po vzoru předchozích ročníků Soumrak MLM a úsvit Poolů?, Soumrak MLM se zpomalil, Začíná se nad MLM zase smrákat? a loňská Mračna nad MLM), jen tentokrát to vidíme spíše jako mračna nad celým poradenským trhem.

Veškeré údaje, zde použité vycházejí z veřejně dostupných registrů, konkrétně z registru ČNB a dále ze serveru Justice.

Jako každý rok, okořeníme hrubé statistické údaje, které zveřejňujeme v samotné sekci našeho webu Finančně-poradenské firmy v číslech i o náš vlastní komentář, či úvahy.

Před změnou v rámci registru, počet Podřízených pojišťovacích zprostředkovatelů neustále narůstal. A není se čemu divit, obor finančního poradenství je zprofanovaný coby „zlatý důl“ – nemálo společností mělo a má založeny své „náborové“ aktivity na neuvěřitelném zbohatnutí, na luxusních dovolených a sportovních autech. Cíl této praktiky je jasný, nalákat co nejvíce mladých lidí a vymačkat z nich co nejvíce pojistek v jejich okolí, aby si výše uvedené mohli dovolit jejich „manažeři“. A ať tvrdí, kdo chce, co chce, tak je to prostě fakt a zavírat před ním oči ničemu neprospěje.

Osobně trvám na tom, že je v oboru finančního poradenství dostatek lidí (i po „čistce“ z února 2019) na to, aby byli schopni obsloužit naši 10 milionovou republiku a není třeba je rozšiřovat. Naopak je třeba je kultivovat, aby skutečně dostáli jejich označení: „poradci“, místo aby byli „prodejci“.

Od 01.02.2019 tento obor ovšem zeštíhlel, jako mávnutím kouzelného proutku se vypařily mrtvé duše, které jej zbytečně nafukovaly a nyní by měl už skutečně registr odpovídat realitě.

Pojďme rovnou kouknout na konkrétní čísla.

 

  • POČTY PORADCŮ

Ve dvou prvních tabulkách jsou počty zasmluvněných poradců jak v MLM finančně-poradenských společnostech, tak i v těch brokerských.

Tabulka 1 – počty poradců v MLM-společnostech
(* u této společnosti je možnost statistik až od 10/2015; ** u této společnosti je možnost statistik až od 07/2015)

Tabulka 2 – počty poradců v Broker-společnostech
(* u této společnosti je možnost statistik až od 07/2015)

Oproti všem předchozím ročníkům, našeho srovnání, došlo meziročně (2018-2019) k propadům jak v rámci MLM společností, tak v rámci těch brokerských (právě proto příznačný nadpis „Mračna nad celým trhem“), celkově tedy zmizelo přes 40 % původně zasmluvněných poradců (přes 28 % u MLM a přes 12 % u Brokerů – mrtvé duše byly o obou typech společností).

Ovšem když se podíváme na celkové srovnání (2014-2019), tak tam zmizelo více jak 64 % „pojišťováků“ jen u MLM společností. Brokeři si na tomto období drží stále nárůst (konkrétně přes 36 %)

Že by to byla jasná odpověď na otázku, který typ společnosti je pro tento obor lepší? To si nemyslím, a hlavně to není ani správná otázka. Ale čím to je? Proč, dle všeho, z MLM poradci odcházejí a do brokerských společností vstupují? Slyšel jsem názor, že MLM jsou výborné pro úplné nováčky, kvůli školením a určitému drilu, který by je měl pro tento obor „zocelit“ a udržet v něm. Vedle toho brokerské společnosti, ty dávají poradcům svobodu a možnost pracovat tak, jak pokládají za správné. Je-li tento názor správný či nikoliv, na to ať si odpoví každý sám. Já k tomu jen dodám jeden fakt, zkratka MLM znamená multi-level marketing, tedy společnost s obchodním modelem… A potřebujeme v oboru finančního PORADENSTVÍ (poradenství zvýrazňuji záměrně) obchod? Tedy prodej produktů? Potřebujeme v tomto oboru velké obchodní sítě, které z principu „prodají“ více produktů? Nechceme spíše menší skupinky odporníků, kteří nebudou nahánět klienty po kavárnách, ale klienti je budou vyhledávat sami, kvůli jejich odbornosti? Trend hovoří jasně – MLM mínus 64 %, Brokeři plus 36 %.

Dle mého názoru je tou skutečně správnou otázkou: která ze společností je zárukou odbornosti?

Osobně jsem přesvědčen, že je to vždy o lidech a společnost jako taková, kvalitu jednotlivce není schopna na 100 % zaručit. Ovšem, pokud někdo pracuje ve společnosti, která jej kvůli budoucím příjmům, v návaznosti na kariérní stupeň, nutí prodávat produkty, tak bude vždy stát před dilematem – udělat práci správně nebo si vydělat. A za dobrý pocit si ještě nikdy nikdo, v krámě housku, nekoupil…

Toliko k úvahám nad počty poradců.

 

  • PROVIZE

Jako každý rok, jsou údaje v této sekci, lehce „zastaralé“ – sice bychom již měli srovnávat údaje z daňových přiznání za rok 2018, ale bohužel k dispozici jsou zatím jen údaje z roku 2017 (a to navíc ještě ne u všech).

Tabulka 3 – přijatá vs. vyplacená provize

Tabulka 4 – přijatá provize v letech 2016 vs. 2017

První tabulka nám řekne jak moc „sponzorují“ poradci svoji společnost, ve které jsou zasmluvnění a kolik jde do jejich vlastní kapsy. Pro snazší orientaci jsme červeně zvýraznili údaje u těch společností, které si nechávají více jak 20 % a zeleně ty, co si nenechají ani 10 % (no a oranžově, všechny mezi tím, plus jeden černý údaj, kde je záporná hodnota).

K tomu si myslím, že není třeba žádný komentář. Jedinou otázkou je: pokud jsem ve společnosti, která si nechá přes 20 % provizí vyplacených od produktových partnerů, mám za to skutečně něco výrazně navíc? Pokud ne, proč v takové společnosti jsem?

Druhá z tabulek, v této sekci, je spíše jen do počtu. V podstatě kopíruje trend z předchozího ročníku, kde bylo srovnání na letech 2015 vs. 2016. Před rokem meziročně ztrácelo 6 společností, nyní je jich 5. Na druhou stranu před rokem nebylo k dispozici daňové přiznání u šesti společností a letos kvůli absenci, zveřejněného daňového přiznání, nemůžeme udělat porovnání u sedmi z nich.

 

  • POKUTY

Další, samostatnou sekcí byla ta ohledně pokut, udělených ČNB.

Tato sekce je pro letošek prázdná – v období 05/2018 a 05/2019 nebyla udělena ani jedna pokuta, a to je rozhodně pozitivní – navíc se to za poslední 4 roky ještě nestalo 😊.

Že by alespoň zde prosvítalo Slunce mezi mraky? Nebo že by si všichni jen dávali větší pozor?... Chtěl bych věřit tomu prvnímu.

 

  • VYHODNOCENÍ TŘÍ NEJ

A na závěr, naši tři NEJ 😊.

První je společnost s nejpravidelnějším nárůstem poradců, druhá je společnost s nejpravidelnějším úbytkem poradců a třetí je společnost s nejmenšími výkyvy v počtech poradců.

Graf 1 - nejpravidelnější nárůst počtu poradců

Graf 2 - nejpravidelnější úbytek počtu poradců

Graf 3 - nejstabilnější počty poradců

Letos se všichni tři „ocenění“ vyměnili – nejpravidelnější nárůst patří společnosti M&M pojišťovací s.r.o., černého Petra si vytáhla společnost M.S. Quatro, s.r.o. (ta mimochodem nemá v registru žádné poradce od 01.02.2019) a „cenu“ za stabilitu má letos nováček v našem srovnání, FINPOS s.r.o.

 

  • ZÁVĚR

Domnívám se, že je třeba zmínit ještě jednu důležitou věc. Pro udržení se v registru, po 01.02.2019 stačilo jen se zaregistrovat, ta úplně nejzásadnější změna přijde až s koncem roku 2020, protože pak bude třeba, k setrvání v registru Vázaných zástupců pro oblast pojištění, navíc složit i odbornou zkoušku (respektive zkoušky dle konkrétního typu pojištění) a teprve tam se ukáží ty nejvíce čistá čísla. Ale na to si musíme ještě „chvilku“ počkat.

A jako každý rok, otevíráme tímto diskuzi pod článkem, rádi si přečteme názory kohokoliv dalšího 😉.

Přidat komentář

Komentáře